livetspussel

Direktlänk till inlägg 17 mars 2015

LIVSKVALITET

Av Sara - 17 mars 2015 13:52

Idag visade jag en dokumentär för mina elever.

Har ni 53 minuter över tycker jag att ni ska se den.


På Stadsmissionens pensionärskollo på Stenfasta har flera av gästerna passerat hundraårsstrecket. Alla berättar de om att de fortfarande har samma längtan efter kärlek, gemenskap och glädje när man har fyllt 100 år som när man var yngre. Många av dem sitter isolerade i sina lägenheter under året, de är för friska och pigga för att få hjälp av samhället men för gamla för att våga sig ut på egna upptåg. Och alla bär de på samma längtan, nämligen att få ha roligt tillsammans under två sommarveckor. I dokumentären möter vi människor som levt ett sekel, men har både livsgnista och humor kvar.

Varför finns det inget sånt här i Arvidsjaur?


Med sommaren kommer längtan


Eleverna bubblade av frågor rörande livskvalitet, döden och kärlek på äldre dar.

Fantastisk.

Väcker många känslor i en.

Gråt och skratt.


vi säger så så länge

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 5 mars 2017 12:39

Vet ni. Jag har funderat ett tag.   Vi byter till ett annat bloggpalats.   Ni hittar mig här!   Vi säger så så länge! ...

Av Sara - 10 juni 2016 22:13

Jag tror att de flesta som träffar mig tänker att jag är en sprudlande, glad tjej. Jag är för det mesta, förhoppningsvis, den mest förhoppningsvisa person du lär möta i hela ditt liv. Men det händer att jag inte är den där mest förhoppningsvisa perso...

Av Sara - 17 februari 2016 22:36


Beror ju helt och hållet på. Vad man har för avsikt.  Med att lyckas. Min avsikt att lyckas, är något lagt på hyllan. Vi tar det sen.   Det finns annat som tränger sig på. Det handlar om livet, som pågår. Hela tiden. Man måste hålla sig o...

Av Sara - 9 februari 2016 11:22

  Har ni ens tänkt på det? Att tiden går fortare när man har roligt. Allt som är luststyrt går per automatik mycket lättare och upplevs lite roligare än annat. Just nu är allt som inte har med "måsten" och "jag borde ha" så himla mycket rolig...

Av Sara - 14 juli 2015 01:50

Är som en galopperande häst. Med ett stort idiotgarv. Hela tiden. Fattar ni? Hela tiden. Vidöppet halloj. Vad är det som egentligen pågår? Vi säger så sålänge. ...

Skapa flashcards