livetspussel

Direktlänk till inlägg 19 mars 2014

KYLAN OCH DIVERSE SJUKDOMAR

Av Sara - 19 mars 2014 07:25

Liten har ju varit risig i magen den sista tiden.
Sen i lördags har han haft vattenliknande diareér, och igår började han kräkas igen.
Magkänslan, den ska man lita på.
Åk till barnakuten.
Jag ringde förstås till 1177 för att få råd.
Åk sa damen på andra sidan luren, som bröt på finska.
Vi åkte.
Jag packade ned Mini och Liten i bilen och kryssade mellan trötta morgontrafikanter.
Det var förvånansvärt lite trafik.
Jag trodde att det skulle vara morgonrusning, men den kanske inte hade kommit igång ordentligt.
Hur som helst, gick det rätt smidigt.
Vi var ensamma på barnakuten.
Ungefär vid den här tiden upptäckte jag att jag hade 4 missade samtal från både Stora och Mellan.
Skickade ett snabbt sms, och fick till svar att Stora hade kräkts och gått och lagt sig igen, och Mellan hade fått diareé.
Kul!
Ringde Pappan, behövde lite backup att hämta MiniLiten från Sachsska och ta hand om de stora där hemma.
Vilken jäkla otur.
Otroligt.
Vi fick hur som helst en mugg med vätskeersättning, som skulle administreras var femte minut. Det gick förvånansvärt bra.
Vi fick träffa en ung läkare, som lyssnade, klämde och ställde lite standardfrågor.
Sen togs det blodprover och kladdades med emla i armvecken.
Den unga läkaren kom tillbaka efter en timme, och det hade beslutats att Liten skulle behöva vätskas upp lite.
Så vi fick packa oss iväg till avdelning 70.
Där fick vi ligga på en säng och Liten fick ett glukosdropp under 4 timmar.
Inga kräkningar eller diareér under den tiden.
Strax innan vi fått veta att vi skulle få gå hem, passade han på att gå på toaletten, så att de kunde ta ett avföringsprov.
För att få reda på vilket virus som orsakat den här otrevliga karusellen.
Vi fick åka hem på permis och jag tror att det ska gå bra.
Min magkänsla säger det.
Jag har ju haft lite ont i halsen och känt mig lite halvhängig sedan söndagen.
Det är inte lite halvhängigt längre.
Det är helrisigt läge.
Men det ska väl gå, på något vis.

Här kommer lite predikan. Pappan har köpt cigaretter för matpengar.

När man drar ner cigarettröken i lungorna vid ett halsbloss kommer mer än 8000 skadliga ämnen som finns i röken snabbt in i blodet. Ett 60-tal av ämnena kan orsaka cancer.

När man röker får man ökad puls och ökat blodtryck, blodkärlen drar ihop sig och man får sämre kondition.

Varannan rökare dör i förtid och i genomsnitt förkortar rökning livet med tio år.

Cancerlunga vs frisk lunga i genomskärning.

Rökning kan leda till lungsjukdomar som astma, lunginflammation, KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) och lungemfysem.
Hjärt- och kärlsjukdomar som kärlkramp i benen, åderförfettning, stroke och hjärtinfarkt.
Cancer i till exempel lungor, urinblåsa, matstrupe, bukspottkörtel och tarm.
Rökning ökar även risken för sjukdomar som reumatism, diabetes och benskörhet. Dessutom försämras immunförsvaret och behandlingsresultaten vid all slags behandling. Rökning kan minska möjligheten att få barn. ( Det sista känns mindre viktigt nuförtiden)

Nice, double nice.

Jag lägger till att jag har slutat snusa, och röker inte heller.

I rest my case!

Vi säger så så länge.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 5 mars 2017 12:39

Vet ni. Jag har funderat ett tag.   Vi byter till ett annat bloggpalats.   Ni hittar mig här!   Vi säger så så länge! ...

Av Sara - 10 juni 2016 22:13

Jag tror att de flesta som träffar mig tänker att jag är en sprudlande, glad tjej. Jag är för det mesta, förhoppningsvis, den mest förhoppningsvisa person du lär möta i hela ditt liv. Men det händer att jag inte är den där mest förhoppningsvisa perso...

Av Sara - 17 februari 2016 22:36


Beror ju helt och hållet på. Vad man har för avsikt.  Med att lyckas. Min avsikt att lyckas, är något lagt på hyllan. Vi tar det sen.   Det finns annat som tränger sig på. Det handlar om livet, som pågår. Hela tiden. Man måste hålla sig o...

Av Sara - 9 februari 2016 11:22

  Har ni ens tänkt på det? Att tiden går fortare när man har roligt. Allt som är luststyrt går per automatik mycket lättare och upplevs lite roligare än annat. Just nu är allt som inte har med "måsten" och "jag borde ha" så himla mycket rolig...

Av Sara - 14 juli 2015 01:50

Är som en galopperande häst. Med ett stort idiotgarv. Hela tiden. Fattar ni? Hela tiden. Vidöppet halloj. Vad är det som egentligen pågår? Vi säger så sålänge. ...

Ovido - Quiz & Flashcards