livetspussel

Alla inlägg under oktober 2012

Av Sara - 30 oktober 2012 15:43

Vi åkte till Eskilstuna.

Barnen har ju höstlov i veckan, och att bara vara hemma skulle de med all sannolikhet tycka vara ganska tråkigt.

Vi leker, fikar och spelar dataspel hela dagarna. En drömtillvaro för alla barn.

Vi lämnar nog kvar Stora imorgon när vi åker hem. Han kommer hem på torsdagen istället. J skulle jobba i surStockholm på torsdagen, så det blir ju perfa.

De stora barnen skall dejta. Gå ut och äta middag och se på bio.

Bromance!

Mellan har lekdejt på torsdag, så då åker vi hem imorgon.

Jag proppar i mig kolhydrater som om det vore enligt LCHF. Inte för att det spelar mig någon jättestor roll för tillfället, men min mage är inte den gladaste magen i stan.
Blir strikt från januari.
Stenhårt!




Av Sara - 28 oktober 2012 17:53

Alltså...
En helg går snorfort!

Nu är det redan söndagkväll, hur gick det till??

Har i och för sig haft en del att stå i.

I fredags eftermiddag åkte jag och Mellan in till stan och fixade en peruk till kändiskalaset som hon var bjuden till på lördagkväll. Vi hann även med att införskaffa en födelsedagspresent till tremenningen som fyller år imorgon.
Slank in på Synsam och ordnade nya glas i mina glasögon.

För en gångs skull har man anvädning för de där extra försäkringarna som man alltid tecknar i förbifarten.

Nya repfria glas till mina glasögon. Check!

Nu skall jag verkligen ta hand om dom.

Hade middagsgäster igår, bjöd på svenssonkäk a la carte. Tacos.

Kvällen avrundades med barngråt och förtvivlade föräldrar som ursäktade sig iväg runt tio. Mig spelar det ingen roll, Liten sov sedan länge och han vaknar inte för lite barngråt.
Det skall krävas något ordentligt för att den killen skall vakna ur sin askungesömn, som typ...glassbilen eller nåt.

Varför måste glassbilen alltid köra sin trudelutt en gång för mycket?
Det är som att den tvivlar och tvekar, men så kommer den, den där jävla sista trudelutten som alltid gör att man blir rasatokig.

När glassbilen kommer, på torsdagar, kring åtta tiden och spelar en trudelutt för mycket, då är det ingen ide att försöka hålla en sansat samtal med mig. Jag kommer ALLTID att vilja skjuta föraren, som sitter och trycker på trudelutt-knappen!
Ett skott, mitt i pannan.
Stör inte mitt barn när det är läggdags.
Man hör ju för fasen när bilen kommer, på mils avstånd.

WHAT IS YOUR PROBLEM, DUDE?

Eller är det jag som har problem? Som hatar glassbilen?

Av Sara - 26 oktober 2012 10:45

Alltså nästan helg.

Har massor att pyssla med, jag har bland annat bokat en tvättid.

Men det känns inte aktuellt. Har ett påslakan å lite underkläder att tvätta. Äre värt å släpa ned till tvättstugan verkligen? Ska fundera på saken.

Snöstorm i surStockholm igår!

Hurra!

Jag vill ha vinter. Typ nu.

Men det lär ju inte hända. Det kommer däremot vara svinkallt, halt och helt omöjligt att ta sig fram med bilen i trafiken resten av det här året. Eftersom 90 % av alla surStockholmare inte kan köra bil, när det blir lite is på vägarna.

Vad är problemet? På med vinterdäck, kör!

Jag och Mellan skall åka in till stanSTAN idag. Alltså hela vägen in till Centralen. Drottninggatan.

Vi ska gå på Buttericks och köpa en peruk. Mellan ska på kalajs på lördag-kväll. De ska klä ut sig till någon popstjärna eller annan typ av kändis.

Mellan vill klä ut sig till Nicki Minaj.

Jag tänker lila peruk, rosa klänning, knallgula strumpbyxor, solpuder och läppstift.

Det blir kul.

Jag har fuskat en del på sistone med kolhydrater och socker. Det känns. I magen. Aj.

Får skärpa till mig lite.
Jag ska gå på LCHF-workshop i november.
Det blir kul.
Hoppas man lär sig nåt.

MiniLiten har vänt sig i magen. Än finns ju mycket utrymme, för att snurra runt. Tidigare har hon ju legat med huvudet nedåt, borrat å knösat så hela va-yay-yay ilat som bara den.
Nä, nu ligger hon med rumpan nedåt och huvudet snett mot högra sidan.
Ett litet huvud som ligger och gnuggar mot revbenet!
Skönt!

Jag måste rekommendera en dokumentär att titta på om man har lite tid över och inte vet vad man skall ta sig för.

HBO har gjort en dokumentär som heter Superheroes.
En helt fantastisk dokumentär, som river upp hela känsloregistret. Man skrattar, förfasas, gråter en skvätt...
Vanligt folk, eller ja det kan väl diskuteras, klär ut sig i hemsydda Stålmannen-liknande kostymer och ansiktsmasker och går ut på gatorna för att försöka förhindra våldsbrott och om det är nödvändigt även ta lagen i egna händer. Deras mål är att skydda potentiella brottsoffer och se till till att rättvisa skipas.
Jag vet inte om man måste ladda ned den nånstans, men jag vet att den funnits på SVT.play
Se den!

...Det är först när man ger upp
Som det blir nåt nytt
När man släpper taget
Tar man steget
Jag vet hur ont det gör när hoppet dör
Men askan är den bästa jorden
Även fast du inte tror det
Du kommer födas o dö o födas igen
Så länge du hör musiken...

Nu ska jag å Markus Krunegård styra upp dagen!

Av Sara - 25 oktober 2012 11:39

Idag blir familjen hel igen.


Stora och Mellan kommer hem!


Hurra!


Det skall firas..

Av Sara - 22 oktober 2012 10:15

Man måste ju testa.


Allt som är gratis är gott.


En månad, bara streama å glo hur mycket man vill.


Med tanke på hur dåligt utbud vanligt baskanalpaket har att erbjuda, så känns Netflix som en himla bra ide.


Vi kollade en film igår, det gick bra. Inga problem att streama, inget hack eller buffring mitt i alltihopa.


Vi är hittills nöjda.

Av Sara - 22 oktober 2012 09:48

En helt vanlig svensson helg.


Inga planer.


Vi tog det ganska lugnt. 

P åkte iväg och jagade, en rätt vanligt förekommande sysselsättning för min man nuförtiden. Dock utan villebråd, också rätt vanligt förekommande.

Men man får ju se det från den ljusa sidan, han får frisk luft.


Jag tog Liten under armen och begav mig till Skärholmen för att införskaffa lite attiraljer till tavlorna som jag knåpat ihop. Panduro is the shit!

Sen hastade vi vidare till IKEA. Hade siktet inställt på tavelramar, och eventuellt handdukshängare till badrummet.

Jag tänkte också vara smart, och utfodra oss billigt, billigt på IKEA.

Problemet är att tretusen andra hade tänkt exakt samma sak som jag..

Vi begav oss skyndsamt till tag-själv-lagret, greppade fyra tavelramar och ställde oss i kön.

Precis vid kassorna hade de, ett skepp med trådbackar och ställningar på rea.

Perfekt för våra garderober.

Så jag slet med mig en ställning och tre(?) korgar till. Klart att man skall ha fyra, men jag tog bara tre.


Nåja, utfodringen blev drivethru på Donken för Liten.


Själv utfodrade jag mig hemma hos bästa kompisen som alltid har sitt kylskåp öppet för en tjockis som mig.


Summa summarum, blev lördagen rätt bra ändå.


Söndagen gick i städandets tecken.

Dammtussar jagades in i snabeldraken, och fint besök på eftermiddagen.


Detta blev vår middag.


LCHF Tacopaj

500 g Köttfärs

4 Ägg

100 g Philadelphiaost

4 dl Riven ost

2 dl Creme fraiche

1 dl Grädde

1 msk Fiberhusk

10 Coctailtomater

Tacokrydda (hemmagjord, receptet finns längre ned)

Smörj en pajform med en klick smör. Vispa ägg och Philadelphiaosten, 1 dl riven ost, fiberhusk och ½ dl grädde. Häll i pajformen och grädda 15-20 min i 225 grader.

Stek färsen under tiden och blanda i kryddan, låt puttra några minuter tillsammans med en skvätt vatten.

Blanda Creme Fraiche med resterande grädde.

Bred ut färsen i formen, gegga ut creme fraiche-grädden över, dela coctail tomaterna och dekorera snitsigt, strö över resterande riven ost och grädda sedan ytterligeare 15-20 minuter. Servera med grönsallad och en klick creme fraiche!

 

                                                  


     

LCHF Taco krydda

1 ½ tsk salt

2 tsk chilipulver

2 tsk paprikapulver

1 tsk vitlökspulver

1 tsk lökpulver

1 tsk spiskummin

2 krm cayennepeppar



Av Sara - 19 oktober 2012 14:02

Jag är ju rätt ganska bortskämd när det kommer till den där berömda tvätten.
Vi har en egen tvättmaskin i badrummet.
Problemet kommer när man måste tvätta sådant som MÅSTE torktumlas, som till exempel mitt duntäcke.
Jag har bokat tid i tvättstugan både en och två gånger för att tvätta våra duntäcken, men det har liksom aldrig blivit av.
Men nu.
Nu är det gjort.


Ställde alarmet på kvart i sju, väckte Stora som sov här inatt, masade mig ned i tvättstugan och körde igång två maskiner duntäcke.


Så vad är problemet tänker många av er?


Tvättstugan ligger inte i vår trappuppgång, utan man måste gå ut.
Ut i regn och rusk, kånkandes på galet tunga duntäcken, i mörkret.


Sen måste man ju passa den maskinerna, så att maximal tvättid kan uttnyttjas.
Exakt på minuten, när maskinerna är klara, gärna lite innan, måste man stå där och rycka i luckorna. Väl medveten om att dörrarna låter klick! när tvätten är färdig att plockas ut spelar ingen roll. Man måste provöppna luckorna innan. Gärna två gånger och sedan sucka lite kärringsuck, när man inser att man måste vackert vänta på klicket.


Sen måste man passa tumlaren.
För den kör bara en timme.
Om man är riktigt på tid, så hinner man köra tumlaren två gånger innan ens tvättid är slut.


Jag och Liten har sprungit upp och ned till tvättstugan fyra gånger.
Tredje gången vi gick ned i tvättstugan, fick vi lida nederlag. Två minuter över tio.
Dörren låst.
Vi fick stå och hänga i en korridor, i väntan på att nästa tvättist skulle dyka upp.
22 minuter fick vi vänta.
Och skämmas.
Det var förstås vana tvättstuge-personer som skulle tvätta efter oss. De fattade direkt vad som hänt, när de såg att vi stod utanför dörren in till tvättstuga nr 2.
Aha, hann ni inte hämta tvätten innan dörren låstes?
No shit! Sherlock!? Vi står ju bara här för att det är roligt att stå här.
Nu var ju det ena duntäcket inte klart.
Snäll och av medlidande för en mindre begåvad tjockis som jag, fick vi lov av de mer rutinerade, att torka täcket ytterligare 50 minuter.


Därför fick vi springa ned den där extra gången.


Jag kommer ihåg varför vi köpte en tvättmaskin.


Tvättstugor är av ondo.
Men bra att ha ibland.


Nu är jag trött och tänker sova.


P hämtade upp Liten, de skulle åka och besikta bilen. Hoppas den går igenom...
Typiskt vore annars.



Av Sara - 18 oktober 2012 17:41

Superexited.
Superpumped.
Superduperhappy.

Den här gravida kvinnan ska gå på konsert.

Nämligen...



Hurra Hurra Hurra!

Ovido - Quiz & Flashcards