livetspussel

Alla inlägg under oktober 2012

Av Sara - 18 oktober 2012 15:11

...igen.
Den här gången är det extremt lite feber. Kanske lite snorig också. Men inte alls SJUK-sjuk. Han får vara hemma idag och imorgon ändå.
Vi har verkligen tagit det piano hela dagen.
Kollat på en film.
Spelat på Ipaden.
Bakat lite.
Strukit bort all tvätt som hånat mig en dryg vecka i sin tvättkorg.
Allt som allt har vi ändå haft en bra dag, jag och Liten.
Just nu väntar vi på Stora och Mellan.
Skönt att få träffa barnen.
Bara sådär.


Vi bakade


LCHF bröd

1/2 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
2 msk krossade linfrön
2 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1/2 dl fibrex
2 dl riven ost
4 ägg

Mixa fröna, vispa ägg fluffigt och blanda med osten.
Blanda övriga ingredienser och rör sedan ihop allt samman.
Låt smeten vila ett tag.
Bred ut på ett bakplåtspapper 20x20 cm

Grädda i 200 grader ca.20 min.



Personligen tyckte jag att brödet blev jättegott, det tyckte inte Liten.
Bajs.
Det var hans slutgiltiga omdöme.
Jaja, vad hade jag egentligen väntat mig?



Av Sara - 17 oktober 2012 18:13

När vi var på Underbara Barn-mässan i fredags fanns det såklart massor att se.


Ett klädmärke som jag inte kände till sen tidigare och som är lite av mina nya favoriter, är Blingo.
Kläderna är ekologiska, och finns till både stora och små.


Dessa fina plagg finns att beställa här

                                    


  

                                       


Av Sara - 17 oktober 2012 09:24

av årets segaste dag, vi pratar om igår.


Jag lyckades få iväg två inlämningsuppgifter. Jag är osäker på om de är tillräckliga, men jag chansar. Det enda som kan hända är att jag får tillbaka dom och får komplettera.


Sen masade jag mig över till soffan, och låg där och tittade på Shark Tank.

Det var typ det.


Hela dagen gick åt att ligga och jäsa.

Fruktansvärt.

När det inte är självvalt. Vi stångar oss blodiga, jag och Miniliten.

Hon vinner.

I surrender.


Jag hoppas på  den här dagen.

Ska sätta tänderna i sista arbetet.

Jag är glad om jag kan få till bakgrund och syfte till att börja med.


Av Sara - 15 oktober 2012 19:32

You Only Live Once!


Det är länge sedan jag träffade mina nära och kära. Men jag gjorde ett val i mitt liv, och det var att flytta från en liten, liten ort och bosätta mig i en storstad.

Resan hem är lång, och det blir inte så ofta nu för tiden.

Vårt mål, är att flytta tillbaka. När, Hur och Var kan ingen svara på men tillbaka norrut ska vi!


Men nu är vi här, i surStockholm, som nu bjuder på snöblandat regn.


P har åkt på föräldramöte för Storas innebandylag, när han kommer hem igen ska vi kolla lite på serier.

Vi har konstaterat att tv, är oerhört överskattat. Bara en massa reklam på varenda kanal. Helt sjukt!


Har varit hos logopeden på möte idag. Där har man nu konstaterat att Liten har en språkstörning. Det låter ju inte så kul.

Det är ju inte så att han är osmart.

Men han har svårigheter med grammatik. Så det ska vi öva, både hemma och på förskolan. Det är ju egentligen rätt knas vilka krav vi har på barn idag.
Han är 4 år, och har lite svårt att skilja på om man säger att hästen springer bakom flickan eller om flickan springer bakom hästen, när flickan springer bakom hästen. Who cares?

Men det är tydligen viktigt.


Jag fick gravidcravings idag.


Kladdkaka

200 g mörk choklad minst 70%

200 g smör

1 dl sukrin

1 tsk vaniiljpulver

4 ägg

Smält smör på låg värme, släng i chokladen och låt den smälta med.

Vispa ägg, sukrin och vaniljpulver fluffigt.

Blanda ihop chokladsmöret och äggsockret.

Häll i en smörad springform i lagom storlek.

Grädda i ca 15-20 min i 200 grader.

Servera med valfria bär och en klick vispad grädde.


Supersmarrigt, och man orkar bara en bit..den är rätt mastig, men god..


Nu tänkte jag lägga mig raklång på soffan och lyssna på ljudbok tills P kommer hem.


Har precis börjat lyssna på Mons Kallentoft, Vattenänglar




Av Sara - 15 oktober 2012 09:40

Vaknade idag med en enorm saknad i kroppen.


En sån där saknad som bara kommer, från ingenstans. Som inte riktigt går att sätta fingret på.

Vi var hemma på middag hos min svärmor igår, det kan väl vara det som utlöst det.

P har hela sin familj här i surStockholm.

Jag har en massa mil till min familj.

Det känns.

Idag.

Jag saknar Stora och Mellan.

Två veckor känns som en hel evighet.


Jag får väl begrava mig i skolan. Har ju egentligen bara finputs och en power presentation kvar i den här kursen.

Sen är det bara att sätta tänderna i det där arbetet som skall vara på 20 sidor.

Snark.

En kopp kaffe kanske!



Av Sara - 13 oktober 2012 15:51

Sovmorgon, kors i taket!


Vaknade strax innan åtta, Liten skuttade i sängen och ropade att vi minsann sovit klart.


P åkte iväg för att jaga älg i ottan, så det var bara jag å Liten som mojsade vid frukost.


Bakade LCHF bröd innan frulle. Det går jättefort, och blir jättegott. Jag saknar ju mackor ibland :)


                                               


LCHF-bröd med Mandelmjöl

100 g Mandelmjöl

1 tsk Fiberhusk

1 tsk Bakpulver

1 krm Salt

1 msk Turkisk Yogurt

2 Ägg

Sätt igång ugnen på 200 grader. Blanda torrvarorna, vispa äggen med yogurten. Rör ned de torra ingredienserna i äggsmeten, klicka upp smeten i 6-8 klickar och grädda i ca. 15 min. Klart!!


Efter frullen satte jag igång och målade badrummet varv nr.2 Så nu är den färdig.


När P kom hem så åt vi lunch och sen tog han med sig Liten till IKEA och köpte ett högskåp och en spegel som vi skall ha i badrummet.


Väl hemma från IKEA så drog P på sig sin jaktmundering..igen, och drog iväg och jagade ett par timmar till. Suck!


Så nu har jag skruvat ihop skåpet, inser nu med facit i hand att vi är illa tvungen att skruva fast skåphelvetet i väggen för att det inte skall välta när man öppnar dörren. Skit också!


Snart är det dags att påbörja middagen, sen blire mojs med Liten i soffan.


Tjing på er!



Av Sara - 12 oktober 2012 19:38

Av Sara - 11 oktober 2012 14:44

...följande prylar, förutom det jag redan skrivit om.


En sån här boll


                                  

Ett måste i mitt hemmagym som jag skall skapa åt mig själv...finns här


Ett par såna här i olika viktklasser blir också bra..


                                 

Finns lite överallt att köpa..


En sån här, trots den fula färgen..


                           

Finns att beställa här


Jag vill ha ett löpband eller en roddmaskin också..Vet bara inte vilket märke ännu. Det kräver lite närmare efterforskning.


Nu när jag tänker efter kanske vi måste flytta till ett hus. Hur skall mitt hemmagym rymmas?


Hmmm...

Ovido - Quiz & Flashcards