livetspussel

Alla inlägg under juli 2014

Av Sara - 20 juli 2014 20:46

summerar helgen.

Igår var vi på dop.

Sjukt segt.

Gott fika.

Magont på det.



Värmeböljan slöt sitt järngrepp kring Gubbis imorse.

Helt jävla olidligt ute.

Jag försökte ligga i solen på balkongen en stund, men efter en kort stund schwena he på bra på stjärtn, så jag gav upp.

Pappan åkte med Liten och Mellan på Gröna Lund med jordgubbsSebbe.

Alltså var det MiniLiten och Stora kvar hemma med mig.

Jag skrämde upp stora ur sängen klockan elva, det var tydligen en överenskommelse med Pappan inatt, då Stora satt uppe och körde LoL-matcher med Pappan och Baguetten.

Eller skrämde och skrämde, lockar man med överbliven pizza till frukost, så rasslar det till på övervåningen.

Jag har varvat mellan att ligga ned och städa hela dagen.

Illamåendet har slagit till på riktigt.

Borta är all hungerkänsla, illamåendet sköljer över mig i omgångar.

Huvudvärk och yrsel.

Orsak: Methotrexate.

Jävla skit medicin.

Jag ska äta den under ett par månader, sen får min ordinarie superdoktor byta ut den till någon annan dundermedicin.

Jag är van.

Jag har gjort det förut.

Men det känns så himla tråkigt att ägna heeela semestern åt att må illa, vara intill döden trött.

Nu tar jag ut det värsta i förväg, men jag är en sann pessimist.


Imorgon skall jag åka med Stora till Farsta barnläkarmottagning.

Jag skall lämna över tillväxt kurvor och den inledande utredningen som gjorts av skolpsykologen.

Förhoppningsvis kan läkaren vi skall träffa skicka en remiss till Sachsska barn- och ungdomsmottagningen så att vi kan sätta bollen i rullning på riktigt.


Min syster flyger ned från Arvidsjaur imorgonbitti.

Det blir jättetrevligt.

Nackdelen är att vi vänder uppåt natten mot tisdag.

Att bila upp till Arvidsjaur dagtid, med fyra svettiga barn, i strålande solsken är så himla värdelöst.

      

Det är en bit att åka.


Det ska nog gå fint.

Skönt med norrland i tre veckor.



Dagens repeat!


Vi säger så så länge.





Av Sara - 17 juli 2014 09:11

igen.

Idag.

Halv tolv.

Jag hade nästan glömt bort det.

Jag velar mellan att åka tunnelbana/buss eller att ta bilen.

Det är enkelt att åka tunnelbana och buss.

Det går svinfort att åka bil.

Det kostar skjortan att parkera bilen på KS.

Jag överväger tunnelbanan.

Det var bara sån himla dum tid.

Mitt i lunchen liksom.

Jag måste ha med mig åtminstone ett barn.

MiniLiten.

Liten kan stanna hemma med de större.

Jag gör en ugnspannkaka, som de kan värma på till lunch.


Jag håller på att fixa födelsedagspresenter till Mellan.

Hon fyller 11 år den andra augusti, och eftersom vi åker upp till Norrland på tisdag nästa vecka, kan det vara bra att ha påbörjat införskaffningen.

Hon önskar sig förstås en ny mobiltelefon, en kamera och en ny dator.

Not Happening.

Men det fattar hon också.

Men det fanns annat på den kilometerlånga listan som faktiskt är möjligt.


Är fortfarande på helt vansinnigt dåligt humör.

Igår var hemskt, men idag är det löjligt jobbigt.

Jag MÅSTE ut och springa idag.

Annars spricker jag.


Vi säger så så länge.


Av Sara - 16 juli 2014 09:15

Det låter alltid som en som himla trevlig ide´.

Vi ses och tar en öl.

Ja!

Det gör vi.

Men grejen är att det aldrig blir bara en öl.

Det blir alltid flera.

Man lär sig aldrig.

Jag lär mig aldrig.

Är huvudet dumt får kroppen lida.

Det är tur att det inte blir så ofta.

Två-tre gånger per år.

Det räcker.

För idag, blir en ganska seg dag.


Det blir en sån där dag, som man bara vill passera.

Löpning idag.

Sent ikväll.

Snabbt.


Så jävla bra och vara efterklok!

Idiot.

Nu ska jag vältra mig i self loathing.


Vi säger så så länge.


Av Sara - 15 juli 2014 07:02

Men det går framåt.


Jag hade önskat att min tid på milen hade stannat på under 1.08

Det gjorde den inte.

Nu är det ju så att jag sprang med Amanda igår. Det kanske var därför.

Vi gick ett par sträckor, plus att jag stannade och knöt om skon, bommarna fälldes för tåget precis när vi kom dit.


            


Man ser ju klart och tydligt att vi promenixat. Många sega uppförsbackar också.


Men nu kan det bara bli bättre.

Jag testade en ny app som hetter Svettig.

Den synkar direkt med datorn och där kan man som sagt följa diagram hit och dit.

Om man nördar alltså.

Inte går ut och springer bara för att.

Jag har för avsikt att bli...bättre.

1.10 är ganska dåligt faktiskt.


Idag ska vi nog inte göra så jättemycket.

Det är ingen sol, men inte särskilt kallt för det.

Vi får gå ut en promenad. Paradiset???

Jaa!

Det kan vi ju göra.

Jag, Mellan, Liten och MiniLiten.

Stora lär ju vägra följa med, och att ha en surkart släpandes efter sig är inte särskilt kul.


     


Nu ska jag göra lite frukost.


Vi säger så så länge.


Av Sara - 13 juli 2014 07:04

Solen sken...inte den här morgonen.

Kanske lite skönt.


Hungriga klev vi upp, jag och MiniLiten.

I jakt på den perfekta frukosten.

Jag äter i vanliga fall fiberhavregrynsgröt, varje morgon.

Men jag hade en massa äggvita på dunk kvar och en hel del jordgubbar.

Bestämde mig för att göra Proteinpannkakor.


Idag blev de så här:


2 ägg

3/4 dl äggvita

100 g kvarg

1 dl fiberhavregryn

1/2 skopa One whey från Fitnessguru


Mixa ihop och stek i kokosolja.

Till det skivade jag jordgubbar. Jättegott.

Åt hälften ava pannkakorna nu och tänkte äta resten till mellis.


Dags att införskaffa nytt proteinpulver.


Precis alla dom här vill jag ha.


  En pre-workout. Kostar 349 kr


  Under träningspasset. Endast 299 kr.


  Efter träningspasset. Kostar 299 kr.


  För att. 179 kr.


  Långtidsverkande protein. 299 kr.


  Snabbt protein. 159 kr.


Summa summarum: 1584 kr

Det kostar att ligga på topp :)


Sen konstaterar jag än en gång att en bra klocka är ett måste. Just nu velar jag mellan


  En TomTom Runner Cardio GPS



 Eller en


   En Polar V800.


TomTom kostar ca.2500 kr och har en inbyggt pulssensor, så inget extra att joxa med.

En Polar V800 kostar ca.4500 kr och då ingår en pulssensor att spänna runt bröstkorgen.

Jag har sprungit med en gammal Polar  genom åren, så där vet jag att man får en pulsklocka av bra kvalisort.

Men TomToms klocka verkar också bra och för två och ett halvt tusen skulle jag tro att den håller måttet.

Jag är ju inget elitmotionär, så en vanlig pulsklocka med gps blir bra.


Det är inte gratis att träna. Who knew?

Snart dags för nya löparskor också.

En sak i taget.

Jag har ett par Mizuno Wave x10. De har hängt med ett tag, och skulle behövas bytas ut till hösten/våren.

  Saucony Fastwitch 6     Saucony Hurricane 16


Either or both!


Vi säger så så länge.




Av Sara - 12 juli 2014 18:26

Man får kämpa för att få med hela unghögen ut ur lägenheten.

Med lock om guld och gröna skogar.

Slutligen alla i bilen.

På väg.

Till stranden.

Inte med världens gladaste gäng.

Men alla är med.

Vi åkte inte ut till någon skärgårdsö.

Det hade ju varit drömmen.

Men då skall man nog redan vara på väg vid niotiden på morgonen.

Det går ju inte världsmånga båtar.

Dit man vill.

Så idag blev det Flatenbadet.

Det blåste ganska bra, sand i håret, sand i munnen och sand i saft och kaffe.

Stora parkerade sig i brassestolen, fullt påklädd med musik i öronen.

Mellan och Liten tog Pappan med sig ned i plurret.

Jag satt kvar på soltäcket med MiniLiten som kastade sand, åt sand, åt bulle, åt vattenmelon, kastade lite mer sand och drack iste.

Precis innan vi skulle gå, kom jag på att jag faktiskt inte hade hunnit doppa mig.

Så jag, Mellan och Liten simmade och badade en liten stund.

Sen åkte vi hem, köpte glass och tog igen oss.

En överlag trevlig eftermiddag på stranden.

Ikväll tänkte jag se en film.


   

Imorgon blir det lite sämre väder.

Får se vad vi kan tänkas hitta på.


Vi säger så så länge.


Av Sara - 12 juli 2014 08:50

Fredagen bjöd på sol, med inte så varma vindar.
Så helt plötsligt stod vi en aning handfallna.
Om vi inte kan åka och bada, vad gör vi då?
Bio, fanns som önskemål.
Mellan gav Liten i födelsedagspresent att gå på Draktränaren 2.
Pappan och Stora var sugna också, så de 4 gick på bio.

Jag tog MiniLiten i vagnen och passade på att gå i affärer.
Nu har jag FINALLY köpt ett vätskebälte.
På rea dessutom.
Det måste ju vara ödet.

   

Nathan Speed 2.

Supernöjd.
Jag och Amanda och Pumba, tog vår sedvanliga löptur vid sextiden igår, 8 km drygt, och jag kan inte förstå hur jag någonsin klarat mig utan vätskebältet.
Nu var det ju oerhört varmt på kvällen, vinden hade mojnat och solen gassade på sina ställen.
Då blir det ju en större påfrestning på kroppen, och att ta några klunkar typ varje kvart är nästan ett måste.

När jag kom hem från löpturen, åt jag min middag och sen sövde jag två barn samtidigt.
Eftersom jag är kvinna kan jag vara på två ställen samtidigt.
Pappan hade åkt iväg och då får man trolla lite.
När klockan var strax innan nio, hade båda små somnat.
Jag la mig i soffan och tittade på två avsnitt av Modern Family och under tiden kom Pappan hem.
Med asmycket jordgubbar.
Pappan är bekant med en som säljer jordgubbar och nu får vi äta jordgubbar. Två plattor jordgubbar. Plus en låda körsbär.
En platta frös vi in och en har vi i kylskåpet. Man hinner ju inte äta upp hur mycket jordgubbar som helst.
De blir dåliga så snabbt.
Så frukosten imorse bestod av jordgubbar och kvarg, körsbär, färskpressad juice och kaffe.
Jag har en råsaftcentrifug så jag slängde i

2 rödbetor
2 äpplen
1 liter jordgubbar

Swisch! Supergod, och nyttig morgonjuice.

Idag strålar solen från sin allra bästa sida och jag hoppas, hoppas att vi kan åka och bada någonstans idag.
Egentligen skulle jag vilja ta en tur ut i skärgården.
JA!
Jag ska genast googla på skärgårdsöar som vi kan åka till.

Vi säger så så länge!

Av Sara - 10 juli 2014 21:05

Sista arbetsdagen innan semseter.
Jag har haft en sådan fantastisk känsla i hela kroppen.
Hela dagen.
Allting har känts lätt.
Fram tills nu.
Den tunga arbetsdagen tar ut sin rätt.
Man fullkomligt däckar i soffan.
Stör mig inte.
Jag återhämtar mig.
Du som ändå ligger och sover i soffan kan väl söva Liten?
För jag har ingen lust att somna hos honom varje kväll.
Vadå varje kväll?
Tjenare.
Pappan, säg som det är i stället.
Jag vill gärna sätta mig och spela dataspel. Kan du tänka dig vila inne hos Liten, så kan jag sätta mig och spela ett par timmar?
Säg som det är, kom inte med en massa undanflykter.
Men du som är så trött ändå kan väl?
Pff.
Det är underförstådda kommentarer som får mig att gå i taket.
Skenheligt på det sämsta sättet.
Att lägga Liten, innebär en del procedurer. För att han ska kunna slappna av, varva ned och somna.
Så är det väldigt ofta för barn med ADHD.
Rutiner och procedurer.
Om man hoppar över en del i proceduren, så blir det fel, och det tar tre gånger så lång tid för honom att somna.
Det vet Pappan.
Han försöker ändå, hoppa över.
Han ska inte få som han vill jämt.
Det handlar inte om det.
Det handlar om att han behöver sina rutiner och procedurer, inte att han ska få sin vilja igenom.
Han har ju inte valt att ha myror i brallan.
De bara finns där.
Det är vårt ansvar, som föräldrar, att ge honom trygghet och lugn.
Trots att vi dukar under av utmattning, och egentligen bara vill göra något annat.
Jag har en huvudvärk inte av denna jord, och värmen gör mig vansinnig i själen.
Jag tänker somna ifrån den här fruktansvärt frustrerade känslan och lämna den i lala-land.
Den hör inte hemma i mitt liv.

Sov gott alla

Vi säger så så länge.

Ovido - Quiz & Flashcards