livetspussel

Alla inlägg under september 2012

Av Sara - 30 september 2012 15:52


Å äre nåt som jag lärt mig under åren, så är det att lyssna på den där rösten inuti, som säger till när något inte står helt rätt till.


Liten har ju haft feber ett par dagar nu, och han låter snarlik någon som precis svalt en tennisboll som fastnat halvvägs. Det var ju inte så länge sedan han sist hade halsfluss. Jag tror inte att det är mer är 6 veckor sedan. Så allt känns igen.

Jag brukar inte vara den som oroar mig i onödan, jag tycker till exempel att kroppen själv ska ta hand om feber och andra basilusker. Men, när halsmandlar blir stora som pingisbollar, illröda med vit beläggning, då är det dags att kasta in handduken.

Sagt och gjort, ringde till närakuten på Gullmarsplan och vi fick en tid på eftermiddagen.

Dessvärre var vi ju tvungna att åka till Barnens Hus och kolla på skötbordet. Det kändes jättetråkigt, men eftersom jag är så sinnessjukt effektiv så blev det en smash and grab-shopping.  Tvättbjörne Classic - Check!


Nu saknas det följande pryttlar:


                     

Blöjhink från Korbell sälj som ett startkit och kan klickas hem här


Den här är också ett måste


                              

En skötbädd från NG Baby som finns här


En sån här behövs


                                          

En blöjpåse, även den från NG Baby finns här


När MiniLiten ska badas behövs en sån här


                      


Ett badstöd från OK Baby Buddy som enkelt kan klickas hem här


Nu måste jag styra upp middag för Mellan och Liten, sen tänkte jag att vi skulle gå och lägga oss och sova allihop. Lägga sig för natten klockan är sex är inget konstigt va?



Av Sara - 29 september 2012 07:28

Natten passerade inte obemärkt direkt.


Liten har feber. Någonstans har han också ont, för han har ojat sig, vridit, sparkat och ojat lite till. Mammas arm är tydligen bäst som kudde, och det ger ju osökt noll sömn på morgontimmarna.

Har petat i honom en alvedon, så febern borde sjunka något.

Mellan vaknade förstås av all commotion på morgonen, så nu sitter de tillsammans i soffan och tittar på Balto.

Stora lämnade storstan med tåget igår, han drog till Gävle för att hänga med sin morbror.

Spela tv-spel, äta karra, titta på film och spela lite mer tv-spel i sällskap med en tuff, råbarkad polis är en helg som tilltalar en pre-teen.


Vi skulle ju åka å shoppa idag.

Får se hur det blir med den saken. Mest troligt åker bara jag och Mellan, för det är vi som tycker att shopping är skoj.

Vi måste titta på ett sånt här


                                                  
     

Skötbord för badkar. Praktiskt!

Vi har nån slags rabattkupong som gäller på Barnens Hus och sista förbrukningsdagen är imorgon. Den ger oss halva priset på en vara upp till 1000 kr.

Jag vet inte hur utbudet ser ut på Barnens Hus, men jag vill helst ha ett som man kan fälla upp mot väggen, utan att skruva fast det. Enkelt när man vill duscha utan att krångla ut hela skiten varje gång.

Det är trångt  i vårt badrum kan tilläggas.


Om någon skulle få för sig att överraska det här trötta preggot är det här ett hett tips!


Elements spa by Clarion Hotel har en konceptmassage som heter Elements spa Mother To Be Harmony som kan bokas här


                                                  
     


Det skulle vara helt outstanding! Kostar drygt 1000 pix, men det är jag värd. Jag lovar!


Nu ska jag försöka locka Liten och Mellan till frukostbordet!


Av Sara - 27 september 2012 09:34

Jag har panik.


Jag ligger redan efter två veckor med nya kursen. För jag hade inte fattat att vi skulle ha börjat med den för två veckor sedan.

Uppgifterna är idiotiska.

Mina kurskamrater består av 70% idioter.

Jag känner mig som en idiot.

Jag måste börja med kursen. NU!


Jag har panik!


                                                               

Av Sara - 24 september 2012 09:29

Idag var det en aning mustigt ute. Jippie!

Fram med höstjackorna.. Liten kunde fortfarande ha den jag köpte i våras, värre var det med min kan jag säga.

Jag har en Didriksson jacka som är rätt smal i passformen. Korvskinn har fått en ny innebörd. Än så länge får jag just såpass igen den över fejtmagan, det dröjer alltså inte många veckor till innan jag är jacklös. Hoppas vintern kommer snart, för jag tror att min vinter jacka är mer rymlig.

Annars är ju lösningen som sådan att jag helt enkelt inte går ut!


Imorgon åker jag till Lund. Det är kursavslut och kursstart på en och samma gång.

Det är för det mesta heelt bortkastat att lägga ut en massa pengar på resa och tid, dessvärre känns det som att man inte bara kan hoppa över det. Många kurskamrater har bara varit med på en närträff, undrar om de får någon straffuppgift för att de inte deltar?

Det enda som blir roligt med den här resan är att jag åker lite tidigare på dagen, för att hinna hänga med min under gymnasietiden, bästa kompis. Hon har rätt nyligen fått sitt andra barn, så det blir supermojsigt.


Efter en mindre fadäs i vardagsrummet igår, har jag nöjet att meddela att en liten omtapetsering ligger i startgroparna. Vi behöver inte gå in på det i detalj, låt oss bara säga att det numer är alldeles nödvändigt.

De här tapeterna skulle bli fina tror jag, och inte så hiskeligt dyra heller för den delen.


                                   


Jag tänkte lägga den randiga tapeten vågrätt, på en vägg...Men nu vet jag inte riktigt hur de ser ut tillsammans, så det får jag ju kolla upp.

Nu gäller det bara att få med P på tåget..Hoot hoot! Du är med va?!


Av Sara - 22 september 2012 19:59

Outstanding skiva!


Lyssna!


                                                   

Av Sara - 22 september 2012 19:11

nej nej, upp å hoppa tidigare än tuppen. Eller nästan, strax innan åtta slog Liten upp sina små blå..Då jag är nästintill en perfekt fru, lät jag min snarkande make snarka vidare.

Vi, earlybirds, klev upp och gjorde morgon.

På tal om birds, P var ute i skogen och jagade igår. Han kom hem, stolt som en tupp, med sitt byte i säcken. Tadaaaa... en gräsand!


                                                  
 


Se så fina de är! Men en GRÄSAND?! Vad faan gör man med en gräsand? Den hamnade ute på balkongen över natten. Vi behövde sova på saken.

Vi bestämde oss för att åka och bada. Det är ju en helt normal helgsyssla. Vi och tusen andra barnfamiljer hade visst tänkt samma sak insåg vi när vi kånkat oss in i omklädningsrummet.

Nåja, det är ju inte för min skull vi åker och badar tänker jag och kränger mig på min tankini och inser, att den är inte bara ett nummer, utan numera två nummer för liten. Vem bryr sig försöker jag trösta mig med! Med nyfunnet mod, simglasögon och en sån där orange flytgrej under armen, och Litens förväntansfulla näve i min styr jag kosan mot duschrummet och vidare ut i simhallen.

Det är hög ljudnivå, näst intill löjeväckande, gråtande barn, spänniga biffkillar, sladdriga morsor, testostronstinna teens som kastar sig från trampoliner, fnissiga småtjejjer i alldeles för minimala bikinis. Det är en salig blandning i simhallen, jo, jag glömde nämna att det också fanns en val..det var jag.

Vi styrde kosan till simbassängen för de som inte kan simma riktigt än. Liten superpumped, jag lite stel och P..jaa. han frös något enormt och såg ut att vilja fly till bubbelpoolen hela tiden.

Vi badade i exakt en timme, då hade Liten knallblåa läppar och skakade om knäna. Dags för bastun.

Duschade av oss och klev in i bastun. Liten kravlade sig högst upp i bastun. Där högst upp under taket satt två damer, ivrigt dividerande och helt upptagna av sitt. De hade tagit upp hela översta delen helt. Liten ställde sig lite demonstrativt mitt framför dem, spritt språngande naken och säger:- Flytta på dig, jag ska göra en taksprängare! Damerna fattar absolut ingenting, men makar på sig, varpå Liten sätter sig längst in i hörnet, klappar på den numer tomma platsen och säger: Kom mamma, nu får bebisen också plapps!
Taksprängare, alltså kastar upp vatten i taket, är något vi alltid gör när vi badar bastu hos morfar och mormor. De har en vedeldad bastu där de har sin sommarstuga, och där badas det bastu minst en gång om dagen. Med taksprängare och chips i relaxingen.  Nu blev det inte någon taksprängare, eller chips i någon relaxing idag då, men väl en banan och en liten juice istället.

Efter vi tvagat oss och klätt på oss åkte vi och handlade.

Jag hittade LCHF-glass! Halleluja!

Den var helt ok.

Nu ligger Liten och gull-ber om massage. Han säger också att klockan är sex och att det är dags att sova. Okej då!

Gräsanden är förresten rensad nu. Två stycken bröstfileer blev det.

Vem ska äta dom undrar jag?

Not me!





Av Sara - 21 september 2012 06:38

Kunde inte hålla mig så jag steg upp före tuppen!


Inte för att jag egentligen ville, men har väldigt svårt att hitta en skön sovställning. Jag försöker verkligen att sova på mage, men av någon anledning funkar inte det så himla bra. Jag tänker uppochnedvänd skalbagge.


Men det är ändå lite mojsigt att smyga runt i morgonrock i en mörk, tyst lägenhet. Mörkt ute, såg till och med en stjärna. Kokade lite kaffe och satte mig vid datorn och läste igenom de bloggar jag brukar följa.

Så där strax efter sex, vaknade resten av familjen och nu sitter liten och tittar på Emil i Lönneberga. Det kan han få göra, en knasig morgon som denna. Liten är jätteledig från dagis idag, det är nämligen stängt för planeringsdag. Så vi ska bara ta det lugnt och förhoppningsvis åka och hälsa på min favoritkompis och hennes kids. Det beror lite på dagsformen på den här dunderklumpen.


De här skulle jag klicka hem här på en gång om jag inte hade några hämningar...


                                         


...nu har jag det, just idag iaf..så det blir till att lägga till på önskelistan. Jag menar, söta sockar som levereras i en äggkartong! Va!


Av Sara - 20 september 2012 10:14

Sockerberoende.


Mitt håller på att gå över, sen jag började äta LCHF och utesluta kolhydrater och socker. Men P, han dammsugar skafferi, skåp, lådor efter socker. Vilket som helst..spelar ingen roll. En överbliven karramell från Litens lördagsgodis, gammal lakrits från finlandsfärjan, en näve luftat chips. You name it! Det är verkligen inte så noga.

När jag tänker efter, så har jag varit exakt likadan. Direkt efter middan, in i skåpen och leta. Skulle det vara så att vi bara skulle ha sockerbitar hemma skulle de gästa, garanterat.

Jag beslutade mig därför att göra något gott till kaffet, för att om möjligt stilla detta sockerrace.


Det blev Cheesecake i glas, receptet hittade jag här


                                                  
         


Det skulle ju ha toppats med lyxiga jordgubbar, men jag valde att mosa ned de jag hade i själva röran. Sjukt mättande och gott. P slukade sin, men tror ni att han var nöjd sen?

Inte särskilt.

Vi höll på att dö av tristess när klockan närmade sig halv nio, och Liten somnat så vi valde att kolla på en film. Vi bara tog nån så där på måfå. Den var överraskande bra!


Rekommenderas!


                                                       


Nu ska jag hänga tvätt och sen ska jag lyssna på föreläsningar!





Ovido - Quiz & Flashcards